JCK categorie E plaats zich voor NK

Op zaterdag 19 september deden: Jonathan Pols, Rafael en Misha Afshari en Julian van Cappellen mee aan de Jeugd Club Kampioenschappen (JCK) voor de categorie E (t/m 10 jaar.

Net als vorige jaren organiseerden de Rotterdamse en Haagse schaakbond gezamenlijk het kampioenschap. Omdat de regionale kampioenschappen als voorronde dienen, waren er bij dit gezamenlijke kampioenschap 2×3=6 plaatsingen te verdienen voor het halve finale van het Nationale clubkampioenschap.

Met een relatief jong en onervaren team, waren de verwachtingen vooraf niet hoog gespannen. Vooraf verwachtte ik een plek in de middenmoot. Maar bij het opmaken van de ranglijst bleek dat wij de 5de plek hebben veroverd, en daarmee recht hebben op deelname aan het NK categorie E.

Rafael was onze topscorer 4 (7 uit 9). Meestal is Rafael iets sterker dan zijn tweelingbroer Misha, maar was opgeven voor het derde bord. Door de relatief geringere tegenstand, kon Rafael vaak overtuigend winnen.

Julian, de jongste, speelde op het vierde bord, haalde 5 uit 9. In de voorlaatste ronde had Julian een meningsverschil met 1 van tegenstanders over de schaakregels, en meende recht te hebben op een half punt meer. Omstanders en wedstrijdleider hadden niets gezien, en de kwestie was een welles/nietes-verhaal. De tegenstander was een stuk ouder en wijzer (en sportiever), en stelde remise voor. Na wat tranen accepteerde Julian het remise-bod.

Onze bord 1-speler (de sterkste) was Jonathan Pols. Hij haalde 4,5 uit 9. Opvallend was zijn planmatige spel, en sterke spel in de eindspelen. Ik denk dat hij hierdoor snel veel progressie gaat maken. In de laatste ronde speelde wikkelde hij een eindspel af naar een gewonnen eindspel. Helaas maakte hij 1 foute beslissing, en het eindspel was plotseling remise. Met iets meer ervaring, gaat dit niet meer gebeuren.

Misha speelde op het tweede bord, en had het relatief het zwaarst. Toch behaalde bij een goede van (4 uit 9 (zeker gelet op de tegenstand). Rond de middag was hij zichtbaar moe, en scoorde ook niet zo veel. Maar gelukkig wist hij zich in de laatste ronden te hervatten, en mede hierdoor wonnen wij deze wedstrijden overtuigend, en klom het team van de 7de plek (geen plaatsing voor het NK) naar de 5de plek (plaatsing voor het NK).

Tegen zwakkere en sterkere teams werd opvallend vaak 2-2 gespeeld. Er werd slechts 1 wedstrijd verloren; tegen de kampioen RSR Ivoren toren. Met iets meer “geluk”, had het aantal match-punten zeker hoger kunnen uitvallen. Maar de tegenstand in de halve finale zal ook flink zwaarder zijn. De halve finale (over 2 weken) is een mooie gelegenheid om meer ervaring op te doen.

Michel van Cappellen

Teamleider